20 feb. 2019

După ce vom fi reziliat contractul cu Vertrantis, dacă în urma noii licitații ajungem să circulăm tot cu 2 lei pe călătorie la Bârlad, cine a câștigat: primăria, Vertrantis, călătorii?

Am cerut Primăriei Bârlad contractul de delegare de gestiune a serviciului de transport. Am citit și corespondența dintre operatorul de transport și primărie. Am încercat să-mi dau seama cine a greșit și care ar fi soluția pentru viitor. Voi împărți acest articol în cinci părți ca să înțelegem mai bine situația.

Înainte să începem aș vrea să explic puțin ce înseamnă dependența de cale. În termeni simpli înseamnă că, analizând parcursul istoric al unui anumit indicator sau proces, ne putem da seama cum va evolua și pe viitor, de regulă oscilând puțin între aceeași parametri, cu abateri reduse, în sus sau în jos. Sigur că se pot întâmpla excepții, dar acestea sunt rare. În cazul nostru, serviciul de transport public din Bârlad, a fost mereu în ceață și s-a mers dintr-o inerție a lucrurilor, cu puține îmbunătățiri ale serviciilor oferite călătorilor.

1.Cum ar trebui să fie organizat transportul public local?

Așteptarea mea și probabil a majorității cetățenilor orașului Bârlad ar fi ca transportul să fie accesibil, să fie predictibil, să fie rapid și confortabil. Unele orașe pot oferi și transport gratuit, dar la Bârlad nu este cazul încă pentru că avem un oraș mic cu un nivel redus de venituri din taxe locale. Primăria, împreună cu cetățenii și cu membrii Consiliului Local trebuie să definească clar, fără echivoc, planul de mobilitate urbană, iar pe măsură ce orașul se dezvoltă, acest plan să fie actualizat în funcție de necesități.

Scopul primăriei este să se asigure că cetățenii preferă să circule mai mult cu transportul în comun de cât cu mașina personală în oraș, iar că acest serviciu respectă în permanență condițiile și indicatorii asumați în contractul de delegare.

2.Ce a greșit Vertrantis

Firma Vertrantis este o companie privată al cărei obiectiv ar trebui să fie să facă profit. Administratorii au greșit atunci când au estimat că în orașul Bârlad vor avea suficient de mulți călători astfel încât prețul de 1 leu pe călătorie să fie sustenabil.

Au estimat sau au pariat că toate cheltuielile vor rămâne așa până la finele contractului de delegare. Au mai sperat și că primăria le va permite majorarea prețului ori de câte ori vor cere.

Au trimis cereri de majorare a prețului, uneori, fără documente de fundamentare a cererii.

Nu au realizat investițiile promise în oferta făcută pentru preluarea gestiunii transportului public.

3.Ce a greșit Primăria

Nu a acționat proactiv în relația cu Vertrantis verificând că se începe programul de investiții promise în ofertă, fapt ce mai apoi a fost reproșat și a reprezentant un impediment în aprobarea majorării prețului biletului.

A acționat în litera contractului, dar nu și în spiritul acestuia și a unei relații echitabile între părți. Din punctul meu de vedere Primăria este acoperită de prevederile contractuale, dar neinvestind eforturi până acum în evitarea rezilierii contractului, probabil că va face eforturi mai mari pe viitor pentru a identifica o soluție. Soluție ce va fi probabil mai scumpă și soluție ce ar fi servit Vertrantis pentru a-și continua activitatea conform condițiilor contractuale.

4. Soluții

  • Refacerea licitației cu limite inferioare de preț pe bilet;
  • Primăria trebuie în continuare să delege acest serviciu unui operator privat. Personal nu am încredere în capacitatea primăriei de a organiza acest serviciu. Vedem și la Vaslui că și acolo transportul local suferă;
  • Trebuie depuse diligențe mai serioase pe viitor pentru evitarea unor astfel de situații.

5.Concluzii

Licitațiile organizate pe principiul câștigătorul este cel cu oferta ce conține prețul cel mai mic probabil că a făcut cel mai mare rău investițiilor din România. Cu această opinie sunt de acord politicienii din tot spectrul politic și toți antreprenorii. Alegerea câștigătorului unei licitații se face după niște criterii obiective stipulate în caietul de sarcini și conform legislației în vigoare. Această situație a determinat pe Vertrantis să forțeze intrarea într-un contract cu un preț foarte mic, iar Primăria a fost nevoită să accepte un câștigător, care de la început părea că va avea greutăți în a duce contractul la bun sfârșit.

Sunt discuții în Parlament pentru a schimba acest principiu în organizația licitațiilor: ”prețul cel mai mic”, însă prioritățile în Parlament sub această legislatură se pare că țin mai mult de a-i scăpa pe hoți de justiție decât de a avea un stat funcțional.

Să avem o Primărie cu un control proactiv mai mare e ceva de dorit, dar probabil va mai dura, aceasta calitate va veni odată cu resursa umană pe care va reuși să o atragă.

Să se înscrie la licitație niște antreprenori care să știe să-și facă mai bine calculele și estimările costurilor, iarăși este ceva de dorit, dar care se va întâmpla mai greu.

Totuși, putem întrezări o speranță că antreprenorii încep să învețe și nu se mai aruncă cu capul înainte să câștige orice licitație. La licitația pentru modernizarea și extinderea rețelei de apă și canalizare din Bârlad nu s-a înscris nici o firmă pentru că prețul oferit era prea mic.

Revenind la dependența de cale, cu amărăciune spun că nu ne putem aștepta pe termen scurt și mediu la o îmbunătățire spectaculoasă a serviciilor. Această evoluție spectaculoasă ar putea să-și aibă resorturile în următoarele acțiuni: infuzie de capital sau infuzie de ”know-how” cum spun americanii, adică de antreprenori sau aparate administrative publice care să fie foarte buni organizatori, dar acestea nu prea se întrezăresc.

Ca economist îmi pare foarte rău când văd că o firmă e pe cale să-și declare insolvența sau care are dificultăți financiare. Firma Vertrantis a raportat conform mfinante.ro o pierdere de 1.834.411 RON. Apreciez curajul Vertrantis de a face investițiile pe care le-au făcut într-un transport public decent pentru Bârlădeni și sper să învețe din greșelile făcute și să găsească o soluție pentru a trece peste acest moment.

Pentru noi bârlădenii e important să ne intereseze problemele orașului și să fim reactivi, să cerem informații și să oferim reacții autorităților. Avem nevoie de o societate civilă activă și de o clasă politică responsabilă. Cred că la ultimele alegeri locale inteligența colectivă a bârlădenilor a câștigat și a ales cea mai bună opțiune, dar trebuie ca pe viitor să fim și mai atenți și să susținem oameni și mai buni pentru a ne reprezenta interesele.

Vino alături de noi

Implică-te în USR.
Hai să schimbăm împreună politica din România.
Înscrie-te ca membru sau simpatizant.

Înscrie-te în USR